AKO FUNGUJE?
Klimatizácia vo vozidle je uzavretý okruh a funguje tak, že si najprv kompresor z nízkotlakovej časti okruhu nasaje chladivo v plynnom stave.
Plyn je následne kompresorom stlačený a vháňaný z nízkotlakovej do vysokotlakovej časti systému. Plyn v túto chvíľu začína vďaka zvýšeniu tlaku meniť svoju teplotu smerom nahor.
Teplo je následne odvádzané pomocou kondenzátora, v ktorom dochádza k jeho kondenzácii, teda ku skvapalneniu plynu.
Chladivo, ktoré sa nachádza v kvapalnom stave a má nižšiu teplotu ako po stlačení kompresorom, je ďalej tlačené cez expanzný ventil alebo expanznú trysku, kde sa rozpína a mení z kvapaliny pri vysokom tlaku na plyn pri nízkom tlaku. Stráca tak tepelnú energiu, ktorá bola potrebná pre túto premenu. Plynné médium s nízkou teplotou sa pri malom tlaku dostáva do výparníka, ten potom ochladzuje vzduch, ktorý ním prechádza. Vzduch ochladený priechodom cez výparník prúdi do vozidla a ďalej už je pomocou ventilátora vháňaný rovno do interiéru vozidla. Z výparníka je chladivo v plynnom stave znovu nasávané kompresorom a celý kolobeh sa neustále a bez prerušenia opakuje.
Okruh obsahuje ešte sušič, ktorý sa stará o odvlhčovanie jeho prebytočnej vlhkosti. Mimo úpravu teploty vzduchu slúži klimatizácia tiež k znižovaniu vlhkosti vzduchu, tým je teda obmedzený vznik plesní.